onsdag den 28. april 2010

uhyrlige prisstigninger på offentlig transport

Det er flere år siden, jeg hørte nogen sige, at hvis benzinen havde steget lige så meget i pris som tog- og busbilletter, så skulle en liter koste 35 kr. i dag…

Det var vist en langsigtet måling, som gik 10-20 år tilbage, men den er blevet aktuel igen. Danmark topper med en rekordhøj stigning i billetpriserne: prisen på et klippekort er steget næsten 70 procent på 10 år (http://borsen.dk/transport/nyhed/178458/). Den generelle prisstigning i samme periode er på under 20 procent.

Der er ikke noget at sige til, at vi ser en eksploderende privatbilisme – det offentlige transportsystem er nu kun for de halv-rige, som f.eks. har råd til at betale 70 kr. om dagen for komme til og fra arbejde i København, hvor de ikke længere kan parkere deres bil, fordi trængslen er så stor. Udviklingen forekommer helt på hovedet!

Hvis man nu forestiller sig… et gratis offentligt transportsystem med fuld automatik, og man husker at regne alle side-effekterne af dette ind – mon det så egentlig bliver dyrere? Der skal ikke billetteres og kontrolleres mere, og belægningen vil nok blive så høj, at effektiviteten af hele systemet vil være i top. Samfundsøkonomisk kan vi så også tillægge besparelser fra færre luftvejslidelser pga. mindre vejtrafik samt bedre bymiljø med færre biler, færre ulykker osv…

Det, som måske især mangler, er en gen-tænkning af transportens funktion i hverdagen: Hvordan handler du to poser i Føtex, kommer videre til en skole og en børnehave for at hente børn og til sidst hjem for at lave mad? Der er behov for, at vi f.eks. også kommer videre med online-køb af dagligvarer med levering på hjemmeadressen, for ordninger hvor man henter hinandens børn og til gengæld kan ringe til pædagogen om aftenen for at høre, hvordan det er gået, samt melder sig til telebussen, når man skal til banko om aftenen.

Ud af boxen – ind i fremtiden, tak!

Hvad kan du selv foreslå?