Mange troede vel at el-biler i Danmark døde med Better Place. Men det har jeg nu aldrig ment. Faktisk regnede jeg med, at det ville give noget luft og nogle renere linjer til el-bil-markedet, at der ikke længere er to konkurrerende koncepter på et meget lille og skrøbeligt marked.
Nu tror jeg på, at jeg fik ret, for den store energikoncern E.ON har nu købt de 770 el-bil-ladestandere, der var i boet efter Better Place. Det betyder, at vi nu har en stor og stærk aktør bagved et ladenet, som kan brede el-bilerne længere ud i Danmark. Nu får vi to konkurrerende ladestandernet (E.ON og Clever) med samme stik men forskellige abonnementsordninger. Det svarer jo helt til fx tankstationsmarkedet, og den nye situation kan måske skabe bedre løsninger og bedre priser samlet set.
Det er oplagt at købe de almindelige ladestandere, for det bliver den teknologi, der kan skabe forretning. Batteriskiftestationerne derimod er gøgeungen, som Better Place nok gik i knæ på, og det er endnu uvist, hvad der skal ske med dem.
Det bliver spændende at se, om giganten E.ON gør dette helhjertet. På plussiden kan man sige, at så stor en koncern vel næppe kaster sig ud i sådan noget uden at mene det, samt at der må ligge en vis robusthed i denne satsning. Er man til konspirationsteorier og tror på alliancen imellem oliebranchen og bilbranchen kan man på minussiden være bekymret for, om E.ON måske vil tromle Clever og så forlader el-bilmarkedet... Men E.ON fremstår som en virksomhed, der satser på el og gas i transporten, og derfor går det nok ikke så slemt.
Så når jeg tager ja-hatten på, så håber jeg på, at når E.ON går ind, så vil det trække flere aktører i oliebranchen med ind, så vi fx kan begynde at få ladestandere på tankstationerne også. Disse udgør jo i dag det mest optimale optankningsnet i forhold til vejnettet - og har jo parkeringspladser og strøm lagt ind, så det vil være en meget lille investering for Statoil, Q8, Jet, DK, OK osv. at stille ladestandere op (Derfor er det også helt rimeligt at spørge, om det stadig er det gamle stammefællesskab, der sætter en stopper for den åbenlyse løsning, ladestandere på tankstationer vil være). Clever har valgt at satse på indkøbscentrene, og det er jo også rigtig klogt. Jeg krydser fingre for, at vi om fem år har ladestandere ved alle indkøbscentre, tankstationer og større parkeringsområder.
Samtidig er el-bil-markedet ved at komme i omdrejninger. DNs Citröen C-zero kører stadig fint og holder 120 km på en opladning. Den fås også i en Peugeot-udgave og en Mitsubishi-udgave, og så er der Nissan Leaf, Mercedes Vito, BMW i3 og ikke mindst Tesla S, som efterfølges af en mere familieagtig bil Tesla X, som kommer næste år. Med rækkevidder op til 500 km og et landsdækkende ladestandernet, bliver undskyldningerne sværere og sværere at finde frem. Og har man een gang prøvet at køre el-bil, så er man jo solgt - smut forbi Renault, Tesla eller Citröen eller eet af Clevers arrangmenter for at prøve en tur.
Og det fedeste er jo så, at det ikke kun er bedre for dig, der sidder inde i en stille bil, som bliver ladet om natten, så den er klar om morgenen. Det bliver også et helt andet gadebillede, hvor man kan tale almindeligt sammen, når man går ind ad Åboulevarden, hvor man ikke får lungerne fyldt med giftige partikler, og hvor selv tankstationer ikke længere er olie-stinkende områder, man helst undgår.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Super indlæg. Jeg har i øvrigt lavet et forum omkring Tesla Model S. Se her:
SvarSletTesla Model S Forum