mandag den 12. december 2011

Chanceløse forbrugere


”Folk må æde og drikke sig ihjel, hvis det sker på et oplyst grundlag.”, sagde den konservative politiker Vivi Kier sidste år i programmet Debatten på DR2.

Men som forbruger i dag er der hundrede kanaler at blive oplyst på. Og ”oplyst” er der vist mange meninger om, hvad er. Et eksempel er de mange web-shops, hvor såkaldte ”kunder” skriver rosende ord om produkterne. Men spørgsmålet er jo, hvem de andre kunder er. Her kan man spørge sig selv, hvor nemt det er at oprette en hotmail-konto. Det tager sådan ca. tre minutter, og så kan du fx hedde ”Lisa Nielsen” og straks begynde at skrive en masse godt om de produkter, din bror sælger i sin webshop. Internettets mange muligheder kan hurtigt blive til en jungle af information, du ikke har chancen for at vurdere!

Og det kan virke tillokkende: Prøv at forestille dig, at en stor sportstøjskæde fx spørger dig, om du kunne tænke dig at skrive lidt om deres produkter, og at de sender et gavekort ind imellem som tak…? Eller de måske direkte tilbyder dig 50 kr. for hvert blogindlæg, du laver, hvor du nævner kædens navn? Hvad vil du så skrive?

Næh, så er det vel bedre at virksomhederne eller deres brancheforening skriver om deres produkter? De ved vel, hvad de snakker om? Ja, det gør de måske – til dels - men hvad med hensigterne? Man skal huske, at virksomheder først og fremmest skal sælge og skabe overskud for deres aktionærer. I fede tider vil mange virksomheder opføre sig pænt, men hvem ved, hvad der sker med prioriteterne i krisetider, som vi har for tiden. Når konkurrencen strammer til, hvad gør man så med de fine principper?

Hvad gør du som forbruger, hvis du egentlig gerne vil købe din burger, bearnaisesovs eller pizza på et oplyst grundlag? Ja, du kunne jo afsætte en time mere om dagen til indkøb, så du i ro og mag kan læse alle varedeklarationerner. Her vil du så opdage, at du har brug for efteruddannelse i kemiske betegnelser, som er så uforståelige, at selv kemikere som jeg selv ikke forstår dem. På dette plan er du chanceløs.

Og på et andet plan er du også chanceløs: Din kultur fortæller dig, at der skal bearnaise til bøf og at burger skal købes på Den Gyldne Måge – det smager bare ligesom mest rigtigt, og sådan har det altid været, og det er din hjerne indrettet til at gå efter… ak, kampen er hård.

Men julen står for døren, og hvad du kan gøre er, at gå mest efter de enkle produkter og råvarer og specielt de økologiske: Hent din and i den nærmeste økologiske gårdbutik. Giv dig tid til, den ene gang om året, at lave nogle af tingene fra bunden selv, og nyd smagen og tanken om, at man trods alt godt kan lave noget i denne verden NÆSTEN uden kemi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar