onsdag den 23. maj 2012

112.000 tons papir til ingen verdens nytte


Nu har vi lige flyttet vore postkasser ud til havelågen. Fint så – postbudene skal ikke længere slås med låste låger og mopsede hunde. Sådan skal det være, og faktisk kan man undre sig over, at dette ikke er indført for mange år siden.

Det kan man også med det initiativ, som overvejes for øjeblikket af regeringen. Det handler om, at vi hvert år modtager 55 kg reklamer i vores postkasser. Papir, som vi får, hvis ikke vi gør noget for at undgå at få det.

Papir, som fortæller os det samme uge for uge: Nu kan du få leverpostej, kylling og toiletpapir (til cirka samme priser som i sidste uge og forrige uge). Du kan også få fladskærm og hækkeklipper og rengøringsmidler og iPad og tandstikkere og tennissokker og… ja, faktisk alt hvad du kan finde på at begære for dine penge.
Rigtig mange mennesker kigger ikke engang i reklamerne, før de ryger i skraldespanden. Og skal man i dag købe en hækkeklipper, så checker man jo priser på nettet. Spørgsmålet er, hvad vi egentlig skal med de der reklamer i vores postkasse…?

Når man spørger forbrugerne, så vil kun 40% have reklamerne. Men det er kun 22%, som har registreret deres "Nej tak til reklamer"  hos postvæsenet og fået sat mærke på postkassen. Det er jo fordi, det er besværligt, og det skal det ikke være, når man gerne vil spare på ressourcerne.
Derfor er det super spændende om regeringen får vendt bøtten og sikret os et ”Reklamer Ja Tak”-koncept. Altså at du ikke får reklamer i din postkasse, med mindre du beder om det. Det er helt i tråd med reglerne for din e-mail-indbakke og dørsalg, som jo blev forbudt for mange år siden. Tiden er moden for næste skridt. Det er ressourcernes tid, og vi skal gøre det nemt og billigt at tage de rigtige valg i retning af en bæredygtig fremtid.

1 kommentar:

  1. Det er bare for langt ude at det ikke fungerer på den måde allerede.

    SvarSlet