onsdag den 28. april 2010

uhyrlige prisstigninger på offentlig transport

Det er flere år siden, jeg hørte nogen sige, at hvis benzinen havde steget lige så meget i pris som tog- og busbilletter, så skulle en liter koste 35 kr. i dag…

Det var vist en langsigtet måling, som gik 10-20 år tilbage, men den er blevet aktuel igen. Danmark topper med en rekordhøj stigning i billetpriserne: prisen på et klippekort er steget næsten 70 procent på 10 år (http://borsen.dk/transport/nyhed/178458/). Den generelle prisstigning i samme periode er på under 20 procent.

Der er ikke noget at sige til, at vi ser en eksploderende privatbilisme – det offentlige transportsystem er nu kun for de halv-rige, som f.eks. har råd til at betale 70 kr. om dagen for komme til og fra arbejde i København, hvor de ikke længere kan parkere deres bil, fordi trængslen er så stor. Udviklingen forekommer helt på hovedet!

Hvis man nu forestiller sig… et gratis offentligt transportsystem med fuld automatik, og man husker at regne alle side-effekterne af dette ind – mon det så egentlig bliver dyrere? Der skal ikke billetteres og kontrolleres mere, og belægningen vil nok blive så høj, at effektiviteten af hele systemet vil være i top. Samfundsøkonomisk kan vi så også tillægge besparelser fra færre luftvejslidelser pga. mindre vejtrafik samt bedre bymiljø med færre biler, færre ulykker osv…

Det, som måske især mangler, er en gen-tænkning af transportens funktion i hverdagen: Hvordan handler du to poser i Føtex, kommer videre til en skole og en børnehave for at hente børn og til sidst hjem for at lave mad? Der er behov for, at vi f.eks. også kommer videre med online-køb af dagligvarer med levering på hjemmeadressen, for ordninger hvor man henter hinandens børn og til gengæld kan ringe til pædagogen om aftenen for at høre, hvordan det er gået, samt melder sig til telebussen, når man skal til banko om aftenen.

Ud af boxen – ind i fremtiden, tak!

Hvad kan du selv foreslå?

3 kommentarer:

  1. Gør som man gør i andre lande. Gør det gratis for medlemmer af delebilsforeninger at anvende den offentlige transport!
    mvh
    Thorbjørn

    SvarSlet
  2. Godt forslag! Et godt eksempel på at samtænkning på tværs giver nye løsninger som kan skubbe på flere steder i god synergi. Mere af den slags, tak!

    SvarSlet
  3. Thomas Neumann3. maj 2010 kl. 14.37

    Flere og flere bor i storbyen. I storbyen er cyklen et overlegnet transportmiddel og med ladcyklen har børnefamilien en virkelig billig og god løsning på transport til institutioner, skole, arbejde, sport,spejeder og indkøb. Mange har valgt bilen fra i storbyen og "nøjes" med ladcyklen og langt flere har erstattet bil nr 2 med ladcykel. MEN Københavns kommune der har over 15.000 ladcykler( læs 15.000 færre biler) har ingen parkeringspladser til ladcykler. De kræver mere plads end almindelige cykler og noget solidt at lænke cyklen til, da de er ret dyre og ganske eftertragtede for tyve. På Islands Brygge er man netop er ved at færdiggøre et moderne fuldautomatisk underjordisk parkeringsanlæg til 408 biler til en pris af 120-140 mill. kr. Her vil kommunen ikke gå med til at sløjfe overjordiske parkeringspladser som kan transformeres til ladcykelparkering.
    Et eksempel på at der er behov for nytænkning i gamle systemer, lad os tage fat.

    SvarSlet